هر یک از معیارهای اندازه گیری در بخش search analytics گوگل وبمستر و نوع داده های ارائهشده در آن را می توان بر اساس حالت های مختلفی دسته بندی کرد. به عنوان مثال با انتخاب دستهبندی “Queries” گزارش ها و داده های ارائهشده بر اساس کلمات و عباراتی که در گوگل توسط اشخاص جستجو شدهاند و درنتیجه آن لینکی از سایت موردنظر در لیست نتایج به ایشان نمایش دادهشده است، دستهبندی میشوند. یا با انتخاب دستهبندی “Pages” داده های ارائه شده بر اساس صفحاتی از سایت که در نتایج جستجو به اشخاص نمایش دادهشدهاند، دستهبندی می شوند.
انواع دسته بندی های موجود در بخش Search Analytics برای داده های ارائه شده شامل موارد زیر می باشد:
Queries
Query یا جستجو، مجموعه کلمات و یا عبارتهایی است که اشخاص در گوگل جستجو کردهاند و درنتیجه این جستجو، سایت نیز در لیست نتایج گوگل برای این افراد نمایش دادهشده است. البته گوگل برخی از کلمات و یا عبارتهای بسیار خاص و نادر را به خاطر حفظ حریم خصوصی اشخاص ممکن است در این بخش ارائه نکند.
نحوه استفاده از گزارشها مربوط به Query ها
لیست جستجوهای ارائه شده باید بررسی شود تا مشاهده شود که آیا کلمات کلیدی که مدنظر بوده است جزء این لیست است یا خیر. اگر کلمات کلیدی موردنظر در لیست ارائه شده به چشم نمی خورند، ممکن است به این خاطر باشد که سایت محتوای مفید و مربوطه به آن کلمات را تولید نکرده است و یا چنانچه کلمات و یا عبارت هایی مشاهده شوند که اصلاً توقع دیدن آن ها وجود نداشته است، به خصوص اینکه مرتبط به موضوع و سایت نیز نباشند، ممکن است سایت هک شده باشد و شخص هکر آن کلمات و عبارات را در سایت درج کرده باشد. یک استفاده دیگر این است که کلمات و عبارتهایی که تعداد نمایش (Impressions) نسبتاً بالایی دارند اما نرخ کلیک (CTR) آنها بسیار پایین است، مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. چرا با جستجو آن کلمات در گوگل، تعداد دفعاتی که سایت در لیست نتایج جستجو نمایش دادهشده است بسیار زیاد بوده اما تعداد کمی از افراد بر روی لینک مربوطه کلیک کردهاند که علت آن می تواند محتوای ضعیف یا غیر جذاب باشد.
Pages
مجموعه صفحاتی از سایت که در نتایج جستجو گوگل برای افراد مختلف نمایش داده شده است. تنظیم و دستهبندی اطلاعات بر اساس صفحات، محاسبات و مقادیر مربوط به تعداد کلیکها، تعداد نمایشها و نرخ کلیکها را متفاوتتر خواهد کرد.
Countries
در این دستهبندی همان طور که از اسم آن مشخص است، نتایج بر اساس جستجوهایی که از کشورهای مختلف انجام شده است دسته بندی می شوند و در نتیجه می توان جستجوها، بازدیدها و کلیکهایی که بر روی لینک های سایت انجامشده از کشورهای مختلف را مشاهده کرد. برای فیلتر کردن گزارشهای مربوط به یک کشور خاص میتوان در زیر دسته بندی کشورها بر روی گزینه “filter” کلیک کرد و از زیر منوی “Filter Countries” کشور مور نظر را انتخاب کرد.
Devices
توسط این گزینه می توان نتایج را بر اساس دستگاههای مختلفی (مانند کامپیوتر، موبایل، تبلیت) که توسط اشخاص برای جستجو در گوگل استفاده شده است دستهبندی کرد.
چنانچه سایتی برای کامپیوتر و یا موبایل، نسخههای متفاوتی داشته باشد، بهعنوانمثال m.example.com یا www.example.com، در این حالت مقادیر مربوط به هر سایت بهصورت کاملاً مجزا در بخش Search Analytics ارائه میشود، اما درصورتی که سایت به نحوی طراحی و کدنویسی شده باشد که فقط در یک نسخه ارائه گردد و متناسب با دستگاه های مختلف به صورت دینامیک تغییر کند، توسط گزینه Devices می توان گزارش های مربوطه را به نحوی دستهبندی کرد که تعداد نمایش و کلیکهای که روی لینکهای سایت توسط کامپیوترهای شخصی انجام شده است را با تعداد نمایش و کلیک های انجام شده توسط دستگاه های موبایل مقایسه کرد.
Search Type
توسط این گزینه میتوان نتایج ارائه شده را بر اساس نوع جستجویی که اشخاص انتخاب کردهاند فیلتر و یا مقایسه کرد. منظور از نوع جستجو در اینجا جستجو صفحات وب، تصاویر و یا جستجو فایل های ویدئوئی است.
در گزارشهای بخش Search Analytics بهصورت پیش فرض نوع جستجوها بر روی صفحات وب (web) تنظیم است و البته بر اساس نوع جستجو ها امکان دستهبندی اطلاعات وجود ندارد زیرا طرح بندی صفحات برای انواع جستجوها نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.
Dates
با انتخاب این نوع دستهبندی میتوان نمودار و آمار ارائهشده مربوط به هریک از دادهها را در طول یک دوره زمانی مشخص مشاهده کرد و دوره زمانی پیشفرض نیز ۴ هفته است.